28.10.2019

Zo ga jij efficiënt om met casuïstiek binnen de BIO

Door: Martijn van der Veen 

Je kent het wel. Ben je net lekker aan het werk, staat er opnieuw een collega aan je bureau. Hij of zij heeft een vraag over informatieveiligheid of de BIO. Natuurlijk wil jij jouw collega’s verder helpen. Alleen liever niet a la minute en ook niet om de tien minuten. Hoe ga jij nou efficiënt om met casuïstiek? En hoe vorm jij deze veelvoorkomende vragen om tot input voor een beter beleid? Hieronder 3x een helpende hand.

Natuurlijk help jij jouw collega’s met hun vragen graag goed op weg. Onwetendheid hindert hen immers in hun werk. Daarbij vind jij het prachtig dat jouw collega’s serieus bezig zijn met informatieveiligheid. Maar, we moeten ook reëel blijven. Niet altijd heeft de casuïstiek te maken met het ontwerp dat op dit moment de meeste aandacht nodig heeft. Daarnaast vraagt het vaak de nodige middelen om de casuïstiek goed uit te werken en te vertalen naar beleid en processen. Hoe ga jij hier het meest efficiënt mee om? Hoe bied jij antwoord, een stukje opleiding én beleidsverbetering in één? Eenvoudig, met de onderstaande drie stappen.

Stel een Q&A op

Hoe vaak staan collega’s met eenzelfde vraag aan jouw bureau? Ongetwijfeld; te vaak. Het antwoord zit ‘opgesloten’ in een proces of beleid en is daardoor maar moeizaam vindbaar. Het resultaat? Drukte aan jouw desk. Gelukkig kun jij dit voorkomen. Heel eenvoudig zelfs, met een Q&A. Met deze vraag-antwoordlijst maak jij kennis makkelijk toegankelijk. De medewerker heeft zo een ‘plek’ om naartoe te gaan en jij een ‘plek’ om naar te verwijzen. Twee vliegen in één klap.

Neem de vraag op in de PDCA-cyclus

Veelvoorkomende vragen duiden op onzekerheid. Men stuit telkens weer op eenzelfde soort probleem. Kortom; er schort ergens iets aan het beleid. Wanneer jij dit soort vragen opneemt in de PDCA-cyclus worden deze pijnpunten duidelijk. De casuïstiek helpt je zo met een verbetering van het beleid.

Moedig collega’s aan

Als laatste: moedig jouw collega’s aan vragen te (blijven) stellen. Werk efficiënt, maar wimpel nooit iemand zomaar af. De medewerker zit met iets. Zijn vraag kan het beleid verbeteren en zijn verbeterde werkwijze de informatiebeveiliging. Kortom; stel jezelf op als helpdesk en blijf positief. Dat wekt vertrouwen!

Durf te vragen!

Gelukkig hoef jij dit niet allemaal alleen te doen. IC Content helpt jou op weg. Ons product biedt je een bron van informatie over de BIO en informatieveiligheid. Daarnaast helpt de tool je efficiënt(er) te werken. Een veelgestelde vraag over de BIO zet jij in IC Content bijvoorbeeld eenvoudig door naar een groep collega’s. En een Q&A ontwerp jij in een mum van tijd. Kortom: SafeHarbour staat voor jou klaar!