23.09.2019

Privacy bewust: Voorkomen is beter dan genezen

Blog door Eva de Wit

Slimme mensen lossen de problemen op en de geniale mensen voorkomen ze. (Einstein)

Er wordt van mij verwacht dat ik regelmatig vakbladen lees. Daarbij moet ik eerlijk toegeven dat ik ook wel eens met een half-oog in de tabloids bij de kapper lees. Zo las ik laatst over het datalek bij het Haga ziekenhuis waarbij gegevens over Barbie gelekt zijn.

Niets is moeilijker dan het veranderen van gedrag

Een dergelijk lek is vooral aan nieuwsgierigheid van de medewerkers te verwijten. Na de fikse boete kun je verwachten dat mensen hiervan leren. Echter is niets zo moeilijk als het gedrag van mensen te veranderen. De wet kan voorschrijven wat je wel en niet mag doen, maar is het reëel om te verwachten dat honderden mensen binnen een instelling voor de ingang van de AVG op 25 mei 2018 hun gedrag drastisch gaan veranderen? Nee.

Patiëntgegevens in een winkelwagentje

Op zaterdag 7 september 2019 is er weer een datalek. Opnieuw bij het Haagse Haga Ziekenhuis. Lijsten met patiëntgegevens, die onderdeel uitmaken van een dienstoverdracht, zijn terecht gekomen in een winkelwagentje van een Rijswijkse supermarkt. Op de lijsten staan namen, geboortedata, aandoeningen en medicatie van patiënten. Waarom was het uitgeprint en beschikbaar om te (her)gebruiken in plaats van door de shredder te halen? Als ik het positief bekijk, zou ik kunnen suggereren dat je dan slim bezig bent, milieubewust of nog niet klaar bent voor AVG. Mijn werk ligt echter bij preventie.

Met één druk op de knop wordt jouw organisatie nooit privacy bewust

Ik sluit mij bij Murphy aan: als je gegevens gemakkelijk kunt verliezen, ga je deze ook verliezen. Het handelen van medewerkers wordt terecht als de zwakste schakel gezien van de privacy en het informatieveiligheid en privacyproces; informatie kan nog zo goed worden beveiligd door technische maatregelen maar wanneer medewerkers niet juist omgaan met deze maatregelen, verliezen ze hun effect.

Staterskit Awareness

Awareness bereik je niet zomaar. Niet met een nieuw beleid. Niet met een enkele campagne. Bovendien ben je nooit verzekerd van complete privacy bewustwording. Risico’s blijven op de loer liggen. Je kunt onze Starterskit Awareness gebruiken voor het opzetten van een effectief bewustwordingsprogramma. Voorkomen is beter dan genezen. Succes!

Heb je hulp nodig bij het opstellen van een bewustwordingsprogramma?

Wij helpen je graag hiermee. Je kunt ons bereiken via telefoonnummer 085 – 30 30 279 of per e-mail naar info@safeharbour.nl