24.05.2019

Niet klaar en toch tevreden: een jaar na intrede AVG

Auteur: Martijn van der Veen

Mag je nog bezig zijn met het implementeren van de AVG? Nadat in 2016 de AVG in werking trad gaf de overgangsperiode naar 25 mei 2018 organisaties de tijd zich voor te bereiden. Daarna moest je aan de wet voldoen op straffe van de veelgenoemde sancties. Toch zijn veel organisaties, nu bijna een jaar nadat de AVG van toepassing werd, nog bezig met het implementeren van de wet. Hoe is dat mogelijk en, is dat eigenlijk erg?

De implementatie van een wet heeft een juridische en een organisatiekundige kant. In mei 2018 werd iedere organisatie geacht de verwerking van persoonsgegevens uit te voeren binnen de kaders van de wet. Juridisch gesproken ben je compliant als je de wet naleeft. Dat heeft niet iedereen gehaald, getuige de onderzoeken van de Autoriteit Persoonsgegevens naar de aanstelling van FG’s en de kwaliteit van datalekregisters. Toch kun je aannemen dat het gros van de organisaties aan de wet voldoet. Maar dat is wat anders dan je zaken op orde hebben. Laat staan dat de implementatie helemaal is afgerond.

AVG stelt hoge eisen aan beheersing

Wanneer ben je klaar met een implementatie? Compliance is in het geval van de AVG lastig. Deze wet gaat uit van een cyclische benadering, waarbij beleid en processen worden geëvalueerd, geactualiseerd en beoordeeld. Daarom moet je ook kijken naar de organisatorische inbedding van de AVG. De implementatie van de AVG is geslaagd als je deze doelstellingen behaalt:

  • alle privacybeschermende maatregelen worden beheerd, gemonitord en waar mogelijk, geoptimaliseerd;
  • alle technische maatregelen zijn effectief;
  • alle organisatorische maatregelen zijn effectief;
  • medewerkers werken volgens de vastgestelde kaders;
  • beleid is business-as-usual en aparte projecten of inhuur zijn niet meer nodig;
  • het toezicht op naleving is effectief en non-conformities zijn aanzienlijk afgenomen.

Organisatie hebben tijd nodig om te groeien in volwassenheid

Het kost tijd om deze doelen te halen. Volwassenheidsmodellen geven een indicatie waar een organisatie staat en of ze al klaar is om naar een volgend niveau te groeien. Het eerste volwassenheidsmodel, het Capability Maturity Model, werd eind jaren 90 beschreven. In 2011 publiceerden de AICPA en CICA, zeg maar de Amerikaanse en Canadese Norea, hun Privacy Maturity Model. In 2017 publiceerde het CIP haar Privacy Volwassenheidsmodel. Hoewel deze volwassenheidsmodellen van elkaar verschillen, zijn steeds vijf niveaus te onderscheiden:

Compliant aan de AVG is een must, business-as-usual moet groeien

Alle doelstellingen in het kader van de AVG zitten minimaal op niveau drie van volwassenheid, en neigen naar niveau vier. Je zult moeten bepalen waar je op dit moment staat, zodat je kunt inschatten waar je naartoe groeit. Daar kun je dan gericht op sturen. Een jaar na 25 mei 2018 zul je compliant moeten werken aan de AVG. Als je organisatie nog niet op orde is, hoeft dat geen probleem te zijn. Voordat privacy business-as-usual is en helemaal efficiënt en effectief is ingericht moet je organisatie groeien in volwassenheid.

Naar een hoger niveau door verdere implementatie van de AVG?

Wij helpen u graag! Ons Privacy Management Systeem ‘IC Content’ is dé versneller voor de implementatie en naleving van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Bekijk onze Privacy-management-systeem pagina en maak nu een afspraak voor een vrijblijvende demo. Wij doen u zo snel als mogelijk een vrijblijvende offerte toekomen.

Ook voor andere vragen staan wij graag voor u klaar! U kunt ons bereiken via telefoonnummer 085 – 30 30 279 of per e-mail naar info@safeharbour.nl

Categorie: Kennis Nieuws

Gerelateerde producten

IC Content Privacy

Wbp / AVG